From Blocks to Borders - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van qingbai7insandiego - WaarBenJij.nu From Blocks to Borders - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van qingbai7insandiego - WaarBenJij.nu

From Blocks to Borders

Door: Cindy Lammers

29 Oktober 2016 | Verenigde Staten, San Diego

7.00 uur. Wakker worden in San Diego. Energie opdoen voor de volgende congresdag van het Pacific Symposium for TCM, Acupuncture and Massage. Op het strand een vrouw die dansende bewegingen maakt met haar armen. Ze slaat hierbij iets bruin-glibberigs door de branding. Het blijkt een grote tak kelp. 'Beautiful creatures that help us save the oceans', legt ze dromerig uit. Ze 'strandjut' elke ochtend voor kelp en gebruikt het om kunst van te maken. Ik: 'Were you doing some kind of ritual?' Zij kijkt me even in de ogen en zegt dan: 'Life is a ritual, isn't it, dear.' Later, op weg terug naar ons onderkomen, zie ik dat ze onze buurvrouw is van twee huizen verderop. Haar kelp hangt te drogen aan de baleinen van een blauwe parasol.
Altijd inspirerend, dit soort spontane ontmoetingen.
Op het symposium is dat niet anders. Bij de vele stands op de markt bijvoorbeeld. Boeken met korting, naalden, een mooie lijn natuurlijke producten voor facial behandelingen en interessante Chinese kruiden (al schijn je daar als niet-herbalist niets mee te 'mogen' doen ;-).
De lezingen vandaag zijn interessant. Jake Fratkin vertelt hoe je vereenvoudigde pols- en tongdiagnostiek kunt toepassen bij spijsverteringsproblemen. Arnaud Versluys, geen onbekende van Qing-Bai, houdt - even kort door de bocht - een verhaal over de factor tijd in de Shanghai Lun. En Neil Gumenick behandelt de vijf elementen. We horen veel bekende feiten in zijn ochtendsessie, maar de verdieping in de middag is zeer boeiend. Dat blijkt eveneens uit de bomvolle zaal waar laatkomers op de grond moeten plaatsnemen. Hoe je met acupunctuur, met tonifiërende en sederende technieken, 'energetic blocks' kunt oplossen. Eigenlijk nodig om überhaupt een behandeling te kunnen starten. Neil behandelt vijf blocks, waaronder Possession, Aggressive Energy en Husband-Wife Imbalance, uitgelegd vanuit de vijf elementen. Inclusief punten, zo toe te passen in de praktijk. Handig!
Omdat we nieuwsgierig zijn wonen we in de avond nog een lezing bij over Acupuncturists without Borders. Een vrijwilligersorganisatie die onder andere actief is in rampgebieden. Zoals bij orkanen in de VS, bij de shooting niet zolang geleden in Orlando. Maar ook ver weg, in Nepal (aardbeving) en Haïti (orkaan). En recent nog in vluchtelingenkampen in Griekenland. Veel van de behandelingen zijn trauma- en stressgerelateerd; we zien bijvoorbeeld ooracupunctuur en het prikken van LIV-3 voorbijkomen. Maar ze doen nog veel meer. Zie www.acuwithoutborders.org. Echt een toffe club. Of Nederland hier ook een rolletje in speelt weet ik niet, maar dat ga ik zeker uitzoeken. Want het lijkt me prachtig om een steentje bij te dragen. Tzt dan. Eerst maar eens afstuderen volgend jaar. ;-)