Eerste stage bij PCOM - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van qingbai7insandiego - WaarBenJij.nu Eerste stage bij PCOM - Reisverslag uit San Diego, Verenigde Staten van qingbai7insandiego - WaarBenJij.nu

Eerste stage bij PCOM

Door: Cindy Lammers en Maartje Damen-Brands

01 November 2016 | Verenigde Staten, San Diego

De Pacific College of Oriental Medicine, ofwel PCOM (zeg 'peekom'), ergens aan de rand van het centrum van San Diego, ziet er aantrekkelijk uit. Voor zover een school 'lekker kan ogen' natuurlijk. Nou, dat kan. Ruim opgezet, bungalow-style, dus gelijkvloers en geen verdiepingen en trappen. Leslokalen uiteraard, en een grote ruimte voor qigong. Wat echt vrolijk stemt zijn de bibliotheek en vele behandelbedden in sfeervolle aparte kamertjes of in een zaal, waar buitenstaanders zich tegen een gereduceerd tarief kunnen laten behandelen door PCOM-studenten. Die op hun beurt al vroeg in hun studie praktisch kunnen oefenen met de materie. Klinkt behoorlijk handig en mooi, en onze ogen verraden een klein beetje jaloezie... Fraai is ook de kruidenkamer waar je als aankomend herbalist tekeer kunt gaan met weegschaal en vijzel. Het ruikt er heerlijk. Zoals het eigenlijk hoort als je met oriental medicine bezig bent. 'Oriental' want naast klassiek Chinees doceren ze er ook Japanse acupunctuur.
Vandaag is de eerste dag van onze stage in de kliniek van PCOM. We lopen mee met een student die onder begeleiding van een supervisor/docent patiënten behandelt. Het echte werk dus. Wat zien we veel! Japanse en Chinese stijl acupunctuur (al dan niet gemixt), bloedende technieken, acupunctuur in combinatie met massage, met moxa en met een castoroliepakking, ooracupunctuur, facial rejuvenation met kleine naaldjes (de natuurlijke Botox zeg maar, die bijzonder effectief blijkt), behandeling volgens de vijf elementen, volgens de zangfu. Of op basis van intuïtie. Er is hier voor de studenten blijkbaar ook ruimte om hun zesde zintuig te ontwikkelen. Openstaan voor de energie van je patiënt, wat het lichaam van de man of vrouw op de behandeltafel je vertelt. Sommigen van ons mogen zelf naalden zetten of een stukje masseren, anderen worden geacht op de achtergrond te blijven. Het is nog een beetje aftasten deze eerste dag, maar boeiend is het zeker.
En vermoeiend. Om 9 uur beginnen, om 17 uur eindigen. Pocketboekje vol met aantekeningen. Het hakt erin. Eenmaal thuis praten we nog wat na met onze eigen docenten Ronald en Mayriam en met Christine en Esther die zich gisteravond bij de groep hebben gevoegd. 'Kort hoor', zeggen we. We willen nu even met het verstand op nul. Hapje eten halen. Filmpje kijken. Zwemmen. Surfen. Of wandelen over het strand, langs de branding, met weer zo'n knallend mooie zonsondergang aan onze zijde. Even rust voordat we onze dag in een verslag moeten vatten. Drie cases gedegen uitwerken. Inderdaad, een goede acupuncturist word je niet zomaar. ;-)

• 02 November 2016 - 14:14

Pierre Stijns:

Vond het zeer interessant te lezen hoe jullie de eerste dag hebben doorgebracht en dan is het gezegde De eerste dag is de moeilijkste dag